Przesyłanie tekstów

Autorzy proszeni są o sprawdzenie czy tekst spełnia poniższe kryteria. Teksty, które nie spełniają wymagań redakcyjnych mogą zostać odrzucone.

Wytyczne dla autorów

Artykuły do „Studiów i Materiałów Lubelskich” powinny być przygotowane przez Autorów według następujących zasad:

Wytyczne ogólne dotyczące przygotowania tekstu głównego i przypisów:

  1. Układ tekstu: imię i nazwisko, afiliacja, numer ORCID, tytuł artykułu, streszczenie w języku polskim (wymagana objętość – ok. 1000 znaków ze spacjami), słowa kluczowe (max. 8).
  2. Długość zgłaszanego tekstu: wymagana objętość – ok. 40 000 znaków ze spacjami; recenzje, sprawozdania, in memoriam – ok. 20 000 znaków ze spacjami.
  3. Czcionka:
  • Times New Roman,
  • rozmiar w tekście głównym – 12, w przypisach – 10.
  1. Interlinia: tekst główny – 1,5, przypisy – 1,0;
  2. Wcięcie akapitowe: 1,25 cm.
  3. Margines: 2,5 cm z każdej strony.
  4. Wyrównanie tekstu: justowanie
  5. Nie należy stosować funkcji dzielenia wyrazów i przenoszenia do następnego wersu pojedynczych cyfr i liter.
  6. Należy stosować jedynie przypisy dolne. Odnośnik do przypisu powinien znajdować się przed znakiem interpunkcyjnym (typu: przecinek, kropka, dwukropek, np. Brak formalnego planowania strategicznego może okazać się dla nas ogromną szansą³.).
  7. Plik z tekstem powinien być zapisany w formacie .doc, .docx lub .rtf.

Wytyczne dotyczące form zapisu w tekście głównym i przypisach:

  1. W tekście głównym należy rozwijać skróty (typu np., m.in., r., w. itd.); w przypisach powinno się zostawić skróty w formie nierozwiniętej.
  2. Liczebniki należy zapisywać słownie (np. dziesięć, piąty, piętnaściorga, sześćdziesięcioletni).
  3. Nazwy miesięcy należy podawać słownie (np. 1 lipca 1569 roku, druga połowa marca 1930 roku).
  4. Komentarze Autora należy podać w nawiasie kwadratowym wraz z inicjałami Autora (np. „Bogaci wcześniej też zaczęli ubierać się w materiały kupne, które we wsi pojawiły się 70 lat temu [w latach 80. XIX wieku – przyp. M. T.]”).
  5. Należy stosować oryginalną pisownię imion i nazwisk stosowaną w językach obcych.
  6. W przypadku użycia w tekście głównym nazwiska po raz pierwszy należy podać pełne imię i nazwisko; w kolejnych przywołaniach – samo nazwisko (w przypadku przywoływania osób o takim samym nazwisku, należy każdorazowo podawać również imię).
  7. Należy stosować oznaczenia polskie: tamże, tenże/taż, tegoż/tejże, dz. cyt., itd. zob. (nie: ibidem, idem, eadem, cit).
  8. W przypadku opisów obcojęzycznych publikacji należy stosować oznaczenia i skróty właściwe dla danego języka, np. ed., No., Vol., Bd. itd.
  9. Wprowadzając cytaty, należy stosować cudzysłów (nie zapis kursywą). Opuszczenia wewnątrz cytatów należy oznaczać znakiem […]. Cytaty dłuższe niż 3 linijki powinno się wydzielić (odstęp przed cytatem i po nim) i zastosować czcionkę o rozmiarze 10, bez cudzysłowu.

Wyróżnienia:

  1. Wielka litera: wyrazy wchodzące w skład nazwy grupy artystycznej, galerii, wystaw stałych, zrzeszeń, instytucji, nazwy serii (np. Grupa „Zamek”, Galeria Malarstwa XIX i XX Wieku, Galeria Labirynt, Monety i Medale na Ziemiach Polskich od X do XX Wieku, Stowarzyszenie Twórców Ludowych Muzeum Narodowe w Lublinie, Stroje Tradycyjne Województwa Lubelskiego).
  2. Mała litera: wyrazy niewchodzące w skład nazwy, określenia gatunkowe (np. kaplica Trójcy Świętej, plac Litewski, plac Zamkowy, wzgórze Zamkowe).
  3. Cudzysłów:
  • tytuły czasopism, wystaw czasowych (np. „Gazeta Wyborcza”, „Studia i Materiały Lubelskie”, „Tamara Łempicka – kobieta w podróży”),
  • krótsze cytaty – do 3 linijek,
  • cytat w cytacie powinien zostać oznaczony tzw. cudzysłowem niemieckim: » « (np.: Wybitny archeolog Konrad Jażdżewski stwierdza, że „w wielu wypadkach dane archeologiczne »zrehabilitowałyby« niejako wiarygodność tradycji ustnej”).
  1. Kursywa:
    • tytuły książek oraz ich części (tomów, rozdziałów itd.), wierszy, artykułów, obrazów, rzeźb, utworów muzycznych, filmów, programów telewizyjnych, radiowych, internetowych (np. Freski bizantyńsko-ruskie fundacji Jagiełły w kaplicy Zamku Lubelskiego, Poemat o mieście Lublinie, Unia lubelska).
  2. Pogrubienie: tytuły, rozdziały, podrozdziały tekstu.
  3. Rozstrzelenie: słowa, wyrażenia, fragmenty, które zdaniem Autora są istotne dla tekstu.
  4. Nie należy stosować podkreśleń.

Przypisy bibliograficzne:

  1. Wydawnictwo zwarte, autor indywidualny (lub autorzy – do trzech):

Różycka Bryzek, Freski bizantyńsko-ruskie fundacji Jagiełły w kaplicy Zamku Lubelskiego, Lublin 2022.

Oratowska, Dziewczęta w KL Ravensbrück, Lublin 2021.

Tymochowicz, Strój lubartowski, Stroje Tradycyjne Województwa Lubelskiego, t. 2, Lublin 2023.

  1. Publikacje do wystaw:

Magia starożytnego Egiptu / The Magic of Ancient Egypt, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Lublinie, Lublin 2022.

Oblicza plakatu. Kolekcja Ireny Hochman i Tadeusza Mysłowskiego. Przewodnik / Many Faces of the Poster. Irena Hochman and Tadeusz Mysłowski Collection. Guide, Muzeum Narodowe w Lublinie, Lublin 2023.

Wróblewski i po… Sztuka realizmu bezpośredniego / Wróblewski and After… Art of Direct Realism, katalog wystawy, red. M. Kozieł, M. Lachowski, Muzeum Narodowe w Lublinie, Lublin 2023.

Złoty polski. W 100. rocznicę reformy walutowej Władysława Grabskiego, informator do wystawy, Muzeum Narodowe w Lublinie, Lublin 2024.

 

  1. Wydawnictwo zwarte, praca zbiorowa:

100 lat Muzeum Lubelskiego 1906–2006, red. G. Jakimińska, Z. Nasalski, Lublin 2006.

Nieszawa Kolonia, stanowisko 5, powiat Opole Lubelskie. Interdyscyplinarna monografia osady z okresu rzymskiego, red. M. Stasiak-Cyran, Lublin 2016.

Złotnictwo lubelskie ze zbiorów muzealnych i kolekcji prywatnych. Katalog wystawy, red. B. Czajkowska, Lublin 2017.

  1. Artykuł lub rozdział w pracy zbiorowej w wydawnictwie zwartym:

Stasiak-Cyran, M. Drewniak, Kaplica Trójcy Świętej i wzgórze zamkowe w Lublinie w świetle źródeł archeologicznych, [w:] 600 lat fresków w Kaplicy Trójcy Świętej na Zamku Lubelskim. Historia, teologia, sztuka, konserwacja, red. J. Żuk-Orysiak, A. Frejlich, Lublin 2021, s. 143–157.

Krukowski, Menu cezarów, czyli o kulinariach w starożytnym Rzymie, [w:] Dziedzictwo kulinarne w kontekstach tradycyjnych i współczesnych, red. J. Adamowski, M. Tymochowicz, Lublin 2018, s. 52–63.

Bartnik, Lublin. Portret miasta, [w:] Lublin – miasto unii Litwy i Polski, red. A. Frejlich, A. Hałata, B. Kasperowicz, Lublin–Wilno 2019, s. 124–147.

 

  1. Artykuł w wydawnictwach ciągłych (czasopismach lub gazetach):

R. Szczerbakiewicz, Południowy kres Europy. Motywy sycylijskie w polskiej literaturze współczesnej, „Kresy. Kwartalnik Literacki” 2000, nr 44 (4), s. 142–180.

M. Surmacz, Uczniowie Szkół Handlowych im. Vetterów w walkach o niepodległość i granice państwa, „Studia i Materiały Lubelskie” 2017, t. 20, s. 115–123.

J. Cymerman, Weryfikacja. Przypadek teatralny z 1946 roku, „Akcent” 2017, R. XXXVIII, nr 2 (148), s. 158–163.

  1. Materiały internetowe i elektroniczne:

M. Domagała, T. Kowalewicz, Obrazy Tamary Łempickiej i jej prywatne przedmioty są już na lubelskim zamku. Wernisaż wystawy w piątek, „Gazeta Wyborcza” (Lublin), https://lublin.wyborcza.pl/lublin/7,48724,28229776,obrazy-tamary-lempickiej-i-jej-prywatne-przedmioty-sa-juz-na.html [dostęp: 21.04.2022].

T. Pietrasiewicz, Józef Czechowicz (1903–1939), Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN”, https://teatrnn.pl/leksykon/artykuly/jozef-czechowicz-19031939/ [dostęp: 21.04.2022].

Ł. Janicki, Głos muz pośród szczęku broni. O lubelskiej kulturze w przeddzień niepodległości (na podstawie ówczesnej prasy), „Akcent”, http://akcentpismo.pl/akcent-w-przestrzeni/lukasz-janicki-glos-muz-posrod-szczeku-broni/ [dostęp: 21.04.2022].

Muzeum Narodowe w Lublinie, Poznajemy muzeum: Grupa „Zamek” w zbliżeniu, https://www.youtube.com/watch?v=FU2hoCm2WN0 [dostęp: 11.01.2024].

  1. Hasła w słownikach lub encyklopediach:

W. Domański, Kietlicz-Rayski Konstanty, [w:] Słownik biograficzny miasta Lublina, t. 1, red. T. Radzik, J. Skarbek, A. A. Witusik, Lublin 1993, s. 228–230.

Gloger Zygmunt, [w:] Nowa encyklopedia powszechna PWN, red. nacz. Barbara Petrozolin-Skowrońska, t. 2: D–H, Warszawa 1995, s. 543.

B. Chmara-Żaczkiewicz, Münchheimer, Adam, [w:] Encyklopedia muzyczna PWM. Część biograficzna, t. 6: M, red. E. Dziębowska, Kraków 2000, s. 442–444.

  1. Prace niepublikowane:

W. Gralewski, „Witryna przeszłości”, rps, sygn. MC 124R, zbiory Muzeum Józefa Czechowicza (oddział Muzeum Narodowego w Lublinie).

J. Świeży, „Strój lubartowski”, mps z fragmentami rps Heleny Morozewicz, Lubartów, 30 lipca 1904 r., zbiory Archiwum Muzeum Narodowego w Lublinie.

B. Nazarewicz, „Kożuch ludowy w Polsce”, praca magisterska napisana pod kierunkiem Barbary Bazielich, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław 1983.

J. Wrona, Zamek Lubelski 1944–1954. Przypomnienie w 70. Rocznicę likwidacji komunistycznego więzienia, Lublin [w druku].

     9.Treści na nośnikach zewnętrznych (płyty CD/DVD, pamięć USB itd.):

A. Mozart, Symphony no. 38 in D major, [w:] Mozart: The Symphonies, Vienna Philharmonic, Vienna 2015 [płyta CD].

W. Baraniewski, Wisła, [w:] Broniewski, katalog wystawy, Galeria Raster, Warszawa 2005 [płyta CD].

Wielki słownik języka polskiego PWN ze słownikiem wyrazów bliskoznacznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018 [pamięć USB].

  1. Archiwalia:

Archiwum Państwowe w Lublinie (dalej: APL), Miejska Komisja Badania Zbrodni Niemieckiej, sygn. 35/770/0/-/2, Protokół przesłuchania nr 34, k. 36–39.

APL, Miejska Komisja Badania Zbrodni Niemieckiej, sygn. 35/770/0/-/2, Protokół przesłuchania nr 49, k. 10.

Archiwum Państwowego Muzeum na Majdanku, Akta Stowarzyszenia b. Więźniów Zamku Lubelskiego i „Pod Zegarem”, sygn. XXI/103, Ankieta Stanisława Brablec.

 

Bibliografia załącznikowa:

  • Pozycje bibliograficzne powinny być uporządkowane alfabetycznie.
  • W przypadku obszernej bibliografii wskazane jest podzielenie literatury przedmiotu na mniejsze działy, według kryterium tematycznego lub formalnego (np. Opracowania, Źródła, Archiwalia, Prasa codzienna, Katalogi wystaw, Netografia).
  • W bibliografii załącznikowej inicjały autorów, redaktorów itd. powinny być rozwinięte.

 

Materiał ilustracyjny:

  • Materiał ilustracyjny (rysunki, wykresy, diagramy, tabele itd.) umieszczony w tekście należy przygotować i dostarczyć w oddzielnych plikach zapisanych jako JPG lub TIFF w rozdzielczości 300 dpi, w skali szarości lub CMYK.
  • Wykresy, diagramy, tabele powinny być ponumerowane, posiadać tytuł oraz źródło, z którego pochodzą przedstawiane dane.
  • Podpisy do wykresów, diagramów, tabel itd. powinny znaleźć się w pliku Word z tekstem artykułu.
  • Podpisy do ilustracji mogą znaleźć się w pliku Word z tekstem bądź w osobnym pliku.
  • Przykładowe wzory podpisów do ilustracji:
  • Kazimierz Dolny, lata 30. XX wieku, fot. Stanisław Magierski, zbiory Muzeum Nadwiślańskiego w Kazimierzu Dolnym
  • Bruno Schulz, Spotkanie, lata 1920–1922, olej, tektura, 53 × 70 cm, nr inw. ML. K.1420, zbiory Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie
  • Alojzy Misierowicz (1825–1905), Firlejowszczyzna pod Lublinem, lata 1880–1882, litografia wg rysunku Napoleona Ordy (1807–1883), fot. Piotr Maciuk, zbiory Muzeum Narodowego w Lublinie
  • Autor nieznany, Kornelia Olszewska (późniejsza żona Wincentego), około 1830 roku, rysunek ołówkiem, fot. Piotr Maciuk, zbiory Muzeum Wsi Lubelskiej, depozyt w Muzeum Narodowym w Lublinie
  • Skrzyżowanie Alej Jerozolimskich i ulicy Marszałkowskiej w czasie Festiwalu, w tle otwarty w lipcu 1955 roku Pałac Kultury i Nauki, widok z dachu budynku przy ulicy Marszałkowskiej, 1955 rok, fot. Zbyszko Siemaszko, sygn. 51-377-2, zbiory Narodowego Archiwum Cyfrowego
  • Przeskalowana interpretacja plakatu Nie! Tadeusza Trepkowskiego zawieszona na gmachu PKO u zbiegu ulic Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej, 1955 rok, fot. nieznany, źródło: H. Onoszko, Dekoracje festiwalowe, „Przegląd Artystyczny” 1955, nr 3–4, s. 74
  • Autor nieznany, etykietka na rum amerykański, Pierwsze Galicyjskie Towarzystwo Akcyjne Rafinerii i Spirytusu we Lwowie, d., litografia barwna, fot. Katarzyna Podniesińska, zbiory Muzeum Narodowego w Krakowie