Tekst omawia zawartość tomu Lubelskie, który ukazał się w 2011 roku w serii wydawniczej Instytutu Sztuki PAN "Polska pieśń i muzyka ludowa. Źródła i Materiały", zwanej też "Nowym Kolbergiem". Tom składa się z sześciu części (I. Pieśni i obrzędy doroczne, II. Pieśni i obrzędy rodzinne, III. Pieśni i teksty sytuacyjne, IV. Pieśni powszechne, V. Pieśni klasowe i zawodowe, VI. Muzyka instrumentalna. Instrumenty-wykonawcy-repertuar) i prezentuje 5180 pieśni i melodii, należących do tradycyjnego repertuaru regionu lubelskiego. Na przykładzie tylko dwóch gatunków - pieśni zalotnych i miłosnych oraz weselnych, autorzy pokazują, w jaki sposób zawartość nowego tomu Lubelskie nawiązuje do Ludów Kolberga. Z 470 pieśni zalotnych i miłosnych opublikowanych w omawianym tomie tylko około 160 znajduje potwierdzenie w różnych tomach Kolberga. "Nowe" erotyki lubelskie opierają się na dość bogatym kodzie paralelno-symbolicznym, ale są też pieśni "niższego lotu", pozbawione wyszukanej symboliki, operujące prostym słownictwem. O ile w innych tomach Kolberg szczegółowo przedstawiał scenariusze różnych wesel z wielu miejscowości, o tyle w nowym Lublinie rekonstruowane są trzy typy wesel z trzech podregionów na podstawie danych z różnych miejscowości z okolic Lublina, Zamościa i Chełma.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Cited by / Share