Adamczyk Paulina, Heroiny, muzy, niewolnice, opiekunki… Kobiety w obrazach Henryka Siemiradzkiego: kategorie wizerunków, funkcje i kunszt wyobrażeń, Sztuka Europy Wschodniej, t. V: Co znajduje się w obrazach Henryka Siemiradzkiego?, red. Jerzy Malinowski, Irina Gavrash, Warszawa–Toruń 2017, s. 133–142.
Bagińska Agnieszka, Via Gaeta numero primo! – pracownia Henryka Siemiradzkiego w Rzymie, Sztuka Europy Wschodniej,
t. IV: Henryk Siemiradzki i akademizm, red. Jerzy Malinowski, Irina Gavrash, Katarzyna Maleszko, współpraca Tatyana L. Karpova, Warszawa–Toruń 2016, s. 225–233.
Bagińska Agnieszka, Wędrówki po pracowniach polskich artystów u schyłku XIX wieku, „Pamiętnik Sztuk Pięknych” 2015, nr 10, s. 171–178.
Biały Aneta, Adamczyk Paulina, Monachijski tygiel, włoskie przestrzenie – rok z życia Henryka Siemiradzkiego: rysunki
z pobytu w Monachium, pierwszej podróży do Włoch oraz szkice do obrazu „Jawnogrzesznica” w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Sztuka Europy Wschodniej, t. IV: Henryk Siemiradzki i akademizm, red. Jerzy Malinowski,
Irina Gavrash, Katarzyna Maleszko, współpraca Tatyana L. Karpova, Warszawa–Toruń 2016, s. 55–75.
Biedrońska-Słotowa Beata, Tkaniny i ubiory w obrazach Henryka Siemiradzkiego, Sztuka Europy Wschodniej, t. V: Co znajduje się w obrazach Henryka Siemiradzkiego?, red. Jerzy Malinowski, Irina Gavrash, Warszawa–Toruń 2017, s. 143–147.
Chasjanowa Lejła, Henryk Siemiradzki w ocenie rosyjskiej krytyki artystycznej, Sztuka Europy Wschodniej, t. IV: Henryk Siemiradzki i akademizm, red. Jerzy Malinowski, Irina Gavrash, Katarzyna Maleszko, współpraca Tatyana L. Karpova, Warszawa–Toruń 2016, s. 235–241.
Chasjanowa Lejła, „...sztuka w ostatnich czasach poważnie upadła”. Henryk Siemiradzki i Siergiej Diagilew, „Sztuka i Krytyka”
, nr 6 (69), s. 8–34.
Czajkowska Katarzyna Anna, Wizja antycznej Grecji w obrazie Henryka Hektora Siemiradzkiego „Fryne na święcie Posejdona
w Eleusis”, Sztuka Europy Wschodniej, t. IV: Henryk Siemiradzki i akademizm, red. Jerzy Malinowski, Irina Gavrash, Katarzyna Maleszko, współpraca Tatyana L. Karpova, Warszawa–Toruń 2016, s. 155–164.
Danielewicz Iwona, Akademizm europejski w XIX wieku, [w:] Akademizm w XIX wieku. Sztuka europejska ze zbiorów Muzeum
Narodowego w Warszawie i innych kolekcji polskich, katalog wystawy, red. Iwona Danielewicz, Warszawa 1998, s. 9–21.
Dobrowolski Witold, Triumf Wenus, [w:] Korpus dzieł malarskich Henryka Siemiradzkiego, t. 2: Dzieła o tematyce świeckiej, red. Jerzy Malinowski, Warszawa–Toruń 2021, s. 74–85.
First Grzegorz, Nie tylko Rzym. Starożytny Egipt i Bliski Wschód Siemiradzkiego, [w:] Korpus dzieł malarskich Henryka Siemiradzkiego, t. 3: Głosy o twórczości Henryka Siemiradzkiego, red. Agnieszka Kluczewska-Wójcik, Warszawa–Toruń 2021, s. 43–51.
Gorzelany-Nowak Dorota, Antyk grecko-rzymski w twórczości Siemiradzkiego, [w:] Korpus dzieł malarskich Henryka Siemiradzkiego, t. 3: Głosy o twórczości Henryka Siemiradzkiego, red. Agnieszka Kluczewska-Wójcik, Warszawa–Toruń 2021, s. 29–41.
Górska Wiesława, Henryk Siemiradzki, Warszawa 2007.
Grzybkowska Teresa, Eros w sztuce polskiej, Warszawa 1993.
Klimow Paweł, „Jest on, rzecz jasna, Polakiem i Polakiem pozostanie”. Kilka uwag do biografii Henryka Siemiradzkiego, [w:]
Nacjonalizm w sztuce i historii sztuki 1789–1950, red. Dariusz Konstantynów, Robert Pasieczny, Piotr Paszkiewicz, Warszawa 1998, s. 127–144.
Lewandowski Stanisław, Henryk Siemiradzki, Kraków 1904.
Masłowska Anna, Czy dziewiętnastowieczne fotografie są wiarygodnym źródłem do odczytywania treści obrazów Henryka Siemiradzkiego?, Sztuka Europy Wschodniej, t. V: Co znajduje się w obrazach Henryka Siemiradzkiego?, red. Jerzy Malinowski,
Irina Gavrash, Warszawa–Toruń 2017, s. 175–185.
Masłowska Anna, Henryk Siemiradzki i fotografia, [w:] Korpus dzieł malarskich Henryka Siemiradzkiego, t. 3: Głosy o twórczości Henryka Siemiradzkiego, red. Agnieszka Kluczewska-Wójcik, Warszawa–Toruń 2021, s. 99–108.
Miziołek Jerzy, Triumf Wenus Henryka Siemiradzkiego w Muzeum Narodowym w Warszawie, [w:] Jerzy Miziołek, Inspiracje
śródziemnomorskie. O wizji antyku w sztuce Warszawy i innych ośrodków kultury dawnej Polski, Warszawa 2004, s. 220–231.
Nitka Maria, Figuralizm Henryka Siemiradzkiego, Sztuka Europy Wschodniej, t. V: Co znajduje się w obrazach Henryka
Siemiradzkiego?, red. Jerzy Malinowski, Irina Gavrash, Warszawa–Toruń 2017, s. 53–65.
Okoń Waldemar, Alegorie narodowe. Studia z dziejów sztuki polskiej XIX wieku, Wrocław 1992.
Okoń Waldemar, Stygnąca paleta. Polska krytyka artystyczna wobec malarstwa historycznego i historii, Wrocław 2002.
Ryszkiewicz Andrzej, Malarstwo polskie. Romantyzm, historyzm, realizm, Warszawa 1989.
Sarkowicz Dominika, Warsztat malarski Henryka Siemiradzkiego, [w:] Korpus dzieł malarskich Henryka Siemiradzkiego, t. 3:
Głosy o twórczości Henryka Siemiradzkiego, red. Agnieszka Kluczewska-Wójcik, Warszawa–Toruń 2021, s. 83–97.
Skalska-Miecik Lija, O cesarskiej akademii Sztuk Pięknych, [w:] Polscy uczniowie Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu
w XIX wieku i na początku XX wieku, katalog wystawy, red. Lija Skalska-Miecik, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1989, s. 7–13.
Świat namalowany. Sztuka akademicka w XIX wieku, katalog wystawy, red. Iwona Danielewicz, Muzeum Początków
Państwa Polskiego w Gnieźnie, Gniezno 2004.
Dzieduszycki Wojciech Sztuka polska na wystawie krajowej we Lwowie w 1894 roku, „Dziennik Polski” 1894, nr 317, s. 1.
Gnatowski Jan, Z wystawy dzieł sztuki (III), „Przegląd Polityczny, Społeczny i Literacki” 1894, nr 173, s. 1.
Husarski Wacław, Ze sztuki, „Tygodnik Ilustrowany” 1930, nr 45, s. 948