Opublikowane: 2023-11-271

Jak akademik „używał” przeszłości? Malarskie interpretacje antyku Henryka Siemiradzkiego

Paulina Adamczyk
Dział: Tematy i problemy
https://doi.org/10.61464/siml.30

Abstrakt

Henryk Siemiradzki to jeden najwybitniejszych XIX-wiecznych malarzy akademickich. W swojej twórczości konsekwentnie poruszał się w tematyce historycznej osadzonej w antycznym kostiumie. Czerpał z ówczesnego mitu i wiedzy o antyku, a tym samym kształtował popularny w swojej epoce obraz starożytnego świata. Jego stylistyczne i ikonograficzne inklinacje były związane zarówno z duchem epoki, hierarchią tematów malarskich jak i wykształceniem akademickim. Artykuł omawia kwestie poszukiwań i realizacji przez Henryka Siemiradzkiego własnego stylu malarskiego oraz pracy w dogmacie „klasycyzmu profesorów”. Rozpoznanie i analiza konkretnych motywów antycznych wykorzystanych przez malarza pozwalają nie tylko na poszerzenie wiedzy na temat warsztatu artystycznego Siemiradzkiego, ale także osadzenie jego obrazów w panoramie ówczesnego malarstwa europejskiego i polskiego.

Słowa kluczowe:

Akademia Sztuk Pięknych w Petersburgu, akademizm, antyk, Henryk Siemiradzki, kostium antyczny, malarstwo akademickie, malarstwo historyczne, malarze polscy, recepcja, Rzym, starożytna Grecja, starożytność, starożytny Rzym, XIX wiek

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Adamczyk, P. (2023). Jak akademik „używał” przeszłości? Malarskie interpretacje antyku Henryka Siemiradzkiego. Studia I Materiały Lubelskie, 25. https://doi.org/10.61464/siml.30

Cited by / Share